Persbericht: DSW vergoedt alle ADHD medicatie van de Regenboog Apotheek uit de basisverzekering

Zorgverzekeraar DSW en daarmee haar dochterondernemingen Stad Holland en inTwente hebben aangegeven per 2016 alle varianten van de ADHD-medicatie van Regenboog Apotheek te vergoeden. De medicatie wordt daarmee 100% vergoed uit de basisverzekering zonder eigen bijdrage.

Dit betekent dat ruim tienduizenden ADHD en ADD patiënten niet alleen financieel veel beter uit kunnen zijn, maar ook hun medicatie zonder bijkomende kosten precies op maat gesneden kan worden, daar waar nu nog een grote groep patiënten ongewild aan een mix van Amfexa en aanvullende medicatie is gebonden, of veel erger, soms zijn gestopt met medicatie vanwege de soms torenhoge bijbetalingen.

De vergoeding heeft betrekking op alle medicatie die door de Regenboog Apotheek zelf (magistraal) wordt bereid. Het gaat hierbij dus om de medicijnen:

• Methylfenidaat retard
  • Dexamfetamine en dexamfetamine retard
  • DEXmethylfenidaat en DEXmethylfenidaat retard

De Regenboog Apotheek schrijft bovendien:

De medicatie zal volledig vergoed worden uit de basisverzekering zonder eigen bijdrage.

Dit betekent dat alle verzekerden van DSW en Stad Holland en inTwente in 2016 en 2017 geen factuur zullen ontvangen voor de ADHD-medicatie van Regenboog Apotheek.

De ontvangen factuur over de periode januari-juni 2016 kunt u als niet verzonden beschouwen. De betaalde facturen zijn inmiddels gecrediteerd door de apotheek.

Het volledige bericht van de Regenboog Apotheek is hier na te lezen: https://www.dexamfetamine.nl/wp-content/uploads/2016/11/DSW-vergoedt-alle-ADHD-medicatie-in-2016-2017.pdf

Medicatie op maat

De Regenboog Apotheek is een apotheekketen die al langere tijd zelfstandig diverse ADHD medicatie maakt en momenteel de enige bron is van specifieke medicatie.

Dexamfetamine met langzame afgifte (retard) waardoor de kans kleiner is dat medicatie wordt vergeten en er minder vaak medicatie hoeft worden genomen. Daarnaast heeft de retard variant vanwege de langere werking ook een positief effect op de bloedspiegel en derhalve ook een medisch voordeel boven de kortwerkende (bv. minder kans op rebounds en bijwerkingen).

Dexmethylfenidaat is effectiever dan methylfenidaat waardoor minder hoeft worden gebruikt. Hierdoor is de kans op verhoogde bloeddruk minder groot, terwijl stimulantia is op dit moment off-label voor volwassenen vanwege de mogelijke bijwerking op hoge bloeddruk.

Huidige stand van zaken vergoeding

Op dit moment is de vergoeding van ADHD medicatie gebaseerd op het zogenaamde Methylfenidaat cluster. Dat wil zeggen dat alle medicijnen tot aan de prijs van generieke Methylfenidaat wordt vergoed. Door de registratie van Amfexa is het collegiaal doorleveren niet meer toegestaan maar wordt dankzij de Dure Dex campagne gedoogd indien de huisarts of behandelaar een veelvoud van 2,5 mg voorschrijft. Een volledig overzicht van de vergoedingen is te vinden op https://www.dexamfetamine.nl/vergoedingsoverzicht/.

Nu zorgverzekeraar DSW de medicatie van de Regenboog Apotheek vergoed betekent dit dat het voor het eerst mogelijk is om medicatie zonder eigen bijdrage te krijgen. Een grote stap in de goede richting. De Regenboog Apotheek heeft beloofd ons op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen. We hopen dat andere zorgverzekeraars dit voorbeeld volgen en ook zorgen voor adequate vergoeding van medicatie te verzorgen. We roepen iedereen op om contact te leggen met zijn of haar zorgverzekeraar om te informeren naar het beleid. Mocht je verzekeraar hier niet aan meedoen bestaat ook de mogelijkheid om per 1 januari kostenloos over te stappen.

Actiegroep ”Dure Dex, Niet Zo Flex” en Impuls & Woortblind blijven zich inzetten voor 100% vergoeding van alle ADHD medicatie en is op dit moment met meerdere behandelaren en onderzoekers in gesprek om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor het ontwikkelen van medicatie op maat op basis van objectieve metingen. Meer informatie over de pilot is te vinden: https://www.dexamfetamine.nl/regels-collegiaal-doorleveren-wordt-versoepeld/

10 antwoorden
  1. Jeroen
    Jeroen zegt:

Wel apart, bij navraag bij de klantenservice kreeg ik te horen dat ze alleen de 2,5mg bereiding vergoeden. Wel dan van iedere apotheek.

2. hans
    hans zegt:

Zorg en Zekerheid doet hetzelfde!
    Anderzorg doet het op dit moment (nog) niet
    besure.nl doet het zeker niet.
    cz en cz direct doen alleen 2,5 mg. Zojuist gebeld. Dus eigenlijk ook niet.

3. Anja de Bruijn
    Anja de Bruijn zegt:

Hopelijk weten ze waar ze mee bezig zijn, en volgen alle zorgverzekeringen, erkenning begrip zonder de taboe. Helaas bestaan er geen andere medicatie dan deze negatieve vorm medicatie. Echter we in Nederland met alle tolerantie beleid wetgevingen. Dit zo krom als een paal staat, de minister van gezondheid medicatie en productie van een erg kwetsbare doelgroep, beperkt van de 1 op andere dag. Waardoor je dan helemaal in een verkeerde hoek word gedrukt!! Een stempel geven hebben krijgen en de juiste behandeling medicatie niet kunnen krijgen of zelf te betalen is. Het is echter een stofje wat we tekort komen, een batterij waar de plus en of de min elkaar niet kunnen raken. Een zeer erfelijke factor heeft, en ook zo leuk gezellig en lief kunnen zijn, juist Te Boos mogen we niet zijn. Oordelen en veroordelen mogen we onze kinderen niet meegeven, niet goed kunnen functioneren in deze maatschappij. Vriendjes en vriendinnetjes juist benaderen, aanpassen, structuur, geen buitensporig gedrag mogen vertonen. Dit alles is voor ons al heel wat om als voorbeeld te kunnen stellen, laat staan zelf toe te passen en niet meer het gevoel te hebben onbegrepen te worden altijd alles verkeerd te doen of doe niet zo druk of doe niet zo……………!!! Er niet uit kunnen halen of hebben kunnen halen. Het dwangmatig moeten perfectioneren van wat er word verwacht, En er dan voor veroordeeld worden op een stofje wat je mist, of het samen met je gezin te rooien, wel te begrijpen, elkaar meegeven dat je niet anders bent, je mag zijn wie je bent als je maar netjes en beleefd bent mag je je mening zeker geven. Leren met zoveel dingen van de Familie naam ADHD ADD, PDD Nos 1 potje nat zeg ik altijd maar. Het ligt groter ruimer, maar waarom dit medicijn dit stofje niet meer te vergoeden is zo een doelgroep aanpakken die het gevecht tegen de complete maatschappij al hun hele leven of korte leventje doen. Wij zijn trots dat we Alle Dagen Heerlijk Druk willen kunnen en durven aan te pakken, neem gewoon de mogelijkheid om zonder vechten de hele dag door mist in je hoofd, structuur, concentratie, orde, onzeker, altijd onbegrepen worden niet af door gewoonweg het stofje te verbieden te vergoeden. Het nieuwe medicijn is duurder maar door de overheid in eigen fabriek te maken en hier aan te kunnen verdienen wel gemaakt maar niet vergoed. Dat het geregistreerd moet staan en weten waar je mee bezig bent en weten waar je eigen verantwoording en noodzaak ligt niet bij persoon zelf te leggen dat het verkeerd zou zijn. De doktoren, de overheid, farmaseutische bedrijven, de patienten zelf onder controle te stellen houden. Samen moet dit aangepakt worden maar niet een zwakke schakel in je lichaam hoofd af te pakken te bestraffen. Deel dit aub herken het voor je zelf, zet geen suikerpatient zonder insuline, zelf altijd blijven werken aan jezelf, dat willen we allemaal maar laat iedereen die dit nodig heeft ook kunnen doen. Volwassenen hebben al heel veel gevochten om dit stukje verhaal te kunnen plaatsen en functioneren vaak overleven tussen zoveel onbegrip en taboe. Eindelijk het op de niet TE manier kunnen doen, help aan erkenning, steun en stem……………………………………….Anja en Frank

4. Yenny
    Yenny zegt:

Vandaag hebben wij te horen kregen tot onze grote schrik dat onze zorgverzekering Ditzo 10 mg dexamf niet vergoed !
    2 gezinsleden van mij ontvangen sinds mei van de regenboogapotheek dexamf 10 mg. Wij hebben tot nu toe geen factuur ontvangen en ik vrees de rekening die komen gaat, die ik onmogelijk kan betalen. Op het vergoedingenoverzicht staat dat de ditzo 2,5 mg wel vergoed maar dat er voor 10mg tabletten nog geen uitspraak zou zijn gedaan. Is het mogelijk dat duredexnietzoflex contact met ditzo opneemt om hen alsnog te bewgen met terugwerkende kracht tabletten van 10 mg te vergoeden. Mijn dank zal zeeeer groot zijn! Metingang van 2017 zal ik maar overstappen naar een andere zorgverzekering die 10 mg wel vergoeden.

5. Ray Krommenhoek
    Ray Krommenhoek zegt:

Mooie ontwikkeling.
    Dat zou mij minimaal 168 euro besparen op jaarbasis aan eigen bijdrage.
    Daarnaast met twee maal daags 15 mg Dex van 12 tabletten per dag naar wellicht twee.
    Vanaf januari heeft DSW er dan een nieuwe klant bij onder het motto “Geen 12 maar 2.”

Trackbacks & Pingbacks

1. […] bezorgd kunnen alle inwoners van Nederland gebruik maken van de medicatie van de Regenboog. Lees hier het volledige persbericht van DSW na. Op de […]

2. […] bezorgd kunnen alle inwoners van Nederland gebruik maken van de medicatie van de Regenboog. Lees hier het volledige persbericht van DSW na. Op de […]

Meepraten?